Białko a nabiał – czym się różnią?

Wbrew pozorom, różnica pomiędzy tymi dwoma pojęciami nie jest tak oczywista, przynajmniej nie dla każdego. Mówiąc w dużym skrócie, białko jest podstawowym budulcem organizmu oraz głównym składnikiem krwi, limfy, enzymów i hormonów. Nabiał natomiast jest produktem, pochodzącym z mleka zwierzęcego. Wyjaśnijmy szczegółowo, na czym polegają różnice między białkiem a nabiałem.

Białko

Zacznijmy od zdefiniowania pojęcia ‘białko’. Białko, czyli proteiny, jest głównym budulcem mięśni, nerwów i tkanki łącznej, odgrywając ważną rolę w procesach metabolicznych i energetycznych. Białko nie jest magazynowane w organizmie, dlatego też należy dostarczać regularnie jego odpowiednie ilości za pomocą prawidłowej diety. Niedobór białka powoduje spadek masy ciała i mięśni oraz zmęczenie, co na dłuższą metę prowadzi do wielu groźnych chorób, głównie układu limfatycznego i nerwowego.

Białko zwierzęce

Najwięcej białka zawierają produkty pochodzenia zwierzęcego, duże jego ilości znajdują się w mięsie kurczaka i wołowinie oraz rybach, a także jajach kurzych. Mleko zwierzęce również zawiera śladowe ilości białka, są to kazeina (ok. 2,5%), immoglobuliny (0,06%) i albuminy.

Białko roślinne

Białko roślinne występuje w orzechach i nasionach roślin, najwięcej ma jej soja, soczewica, fasola i groch oraz ryż, owies, proso, żyto i pszenica. Spore ilości białka znajdziemy także w gryce i nasionach amarantusa. Białka pochodzenia roślinnego mogą zastępować białka zwierzęce, jednakże, 100g mięsa zawiera więcej białka niż 100g produktu roślinnego. Tak więc, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość białka, wegetarianin czy weganin musi zjeść więcej niż osoba, spożywająca mięso. Poniżej przykład:
Zawartość składników odżywczych w 100g kurczaka/100g tofu:
Kalorie: 121kcal/130kcal
Białko: 22g/12g
Tłuszcze: 8g/4g
Węglowodany: 0g/1g
Wyraźnie widać, iż w 100g kurczaka zawarte jest o wiele więcej białka, a jednocześnie mniej tłuszczu i cukru, niż w 100g tofu. Podsumowując, dostarczając odpowiednią ilość białka i jedząc tylko i wyłącznie produkty roślinne, należy liczyć się z tym, iż jednocześnie dostarcza się organizmowi więcej kalorii.

Nabiał

Nabiał to wszystkie produkty, powstałe w wyniku przetwarzania mleka zwierzęcego, głównie krowiego, rzadziej owczego i koziego. Produktami tymi są masło, sery, śmietana, twarogi, jogurty, kefiry, maślanki. Dostarczają największej ilości przyswajalnego wapnia, który jest podstawowym składnikiem kości, przy czym jest go więcej w produktach przetworzonych z mleka niż w samym mleku. Przykładowo, 100g mleka 2% zawiera 120mg wapnia, podczas gdy 100g sera edamskiego tłustego – 867mg. Co ciekawe, niektóre rośliny zawierają więcej wapnia niż nieprzetworzone mleko, w tym suszone figi (203mg/100g), liście pietruszki (193mg/100g), nasiona fasoli (163mg/100g), jarmuż (157mg/100g) i suszone morele (139mg/100g). Bogatsze w ten mikroelement są też sardynki w oleju (330mg/100g) oraz migdały i orzechy laskowe (odpowiednio 239mg i 186mg na 100g produktu).
Podstawową różnicą pomiędzy białkiem a nabiałem jest to, iż białko jest nam niezbędne do życia, a bez nabiału można się obejść. Białko musimy dostarczać organizmowi, gdyż w całości przekształcane jest na energię, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu i należy go regularnie uzupełniać za pomocą pokarmu. Nabiał natomiast dostarcza głównie wapń, którego jest wystarczająco dużo w innych pokarmach. Niektórzy mają nietolerancję pokarmową na produkty mleczne, więc i tak nie mogą ich spożywać. Ciężko się jednak nie zgodzić, iż przetwory mleczne są pyszne i jak ktoś nie musi, raczej z nich nie zrezygnuje. Warto przy tym pamiętać, iż nietolerancję powoduje laktoza, której jest 4,6-4,9g/100g mleka, natomiast w żółtym serze już 0,1g/100g, a w serze topionym i serze feta – 1g/100g produktu. Jogurty zawierają równie dużo laktozy co mleko, jednak kultury bakterii w nich zawarte, rozkładają ją i ułatwiają jej wchłanianie. Może być więc tak, że osoba, uczulona na laktozę, po spożyciu sera czy jogurtu będzie czuła się dobrze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *