Jak obniżyć cholesterol

Jak obniżyć cholesterol?

Jak obniżyć cholesterol z pewnością zadajesz sobie to pytanie, jeśli posiadasz ryzyko choroby układu sercowo-naczyniowego. Przede wszystkim, chcąc obniżyć cholesterol, należy unikać pewnych produktów w diecie. Natomiast produkty, które będą temu sprzyjać, to płatki owsiane, płatki pszenne, otręby pszenne, pieczywo razowe, ryby, a także napary z ziół czy rośliny strączkowe. Zastanawiając się nad tym jak obniżyć cholesterol, warto zadać sobie pytanie na samym początku: Dlaczego warto to robić? Dlaczego obniżenie cholesterolu jest istotne i jaki ma wpływ na nasz organizm?

Cholesterol – ten zły i ten dobry

Przede wszystkim cholesterol to nic innego jak związek tłuszczowy. Zaliczany jest on do grupy steroli, pełni w organizmie szereg istotnych funkcji. Wytwarza hormony, jest dla organizmu niezbędny. Pomaga przyswajać witaminę D, a także kwasy żółciowe. Co więcej, cholesterol ochrania włókna nerwowe. Skoro jest tak dobry, to dlaczego chcemy z nim walczyć?

O ile sam cholesterol jest niezbędny w organizmie, o tyle jego podwyższony poziom ma zły wpływ na zdrowie. Wysokie stężenie cholesterolu w surowicy krwi może doprowadzić do zmian miażdżycowych, a także być powodem niewydolności serca czy spowodować udar mózg oraz inne skutki nadmiaru złego cholesterolu. Istnieje również dobry cholesterol pełniący funkcję ochronną. Chroni on naczynia krwionośne.

Jak obniżyć cholesterol

Najłatwiejszym sposobem na obniżenie cholesterolu jest zastosowanie odpowiedniej diety. Ta powinna zależeć od tego, na jakim poziomie jesteśmy, jakie stężenie cholesterolu występuje obecnie w krwi. Zbawienny wpływ na zdrowie ma oliwa z oliwek. Znacznie pomaga obniżyć cholesterol. Zaleca się spożycie kilku łyżek stołowych dziennie, bez żadnych dodatków, czyli bez sałatek czy marynat. Dodatkowo, na obniżenie cholesterolu dobrze wpływają także oliwa z pestek dyni czy wiesiołka lub czarnuszki. Ludzie zadający sobie pytanie jak obniżyć cholesterol, powinni zwracać uwagę także na rodzaj spożywanego mięsa. Białko zwierzęce najlepiej pozyskiwać z ryb morskich. Nie dosyć, że są zazwyczaj one chudsze i mniej otłuszczone niż na przykład wieprzowina czy drób, to dodatkowo posiadają kwasy tłuszczowe omega-3. Te z kolei mają bardzo dobre właściwości. Chronią przed stanem zapalnym, arytmią, a także obniżają ciśnienie krwi. Co więcej, zapobiegają także rozwojowi miażdżycy i innych chorób sercowo-naczyniowych. Ryby morskie są więc doskonałym wyborem dla wszystkich pragnących obniżyć cholesterol.

Co jeść?

Jeżeli zastanawiasz się jak obniżyć cholesterol, pamiętaj o produktach, które wyraźnie ci w tym pomogą. Zwracaj uwagę na to, aby były jak najczęstsze w twojej diecie. Są to przede wszystkim pełnoziarniste produkty zbożowe. Do nich należy ryż brązowy, ciemne makarony czy kasza gryczana. Obniżają cholesterol, a także zawierają błonnik pokarmowy, który reguluje procesy trawienne. Cholesterol obniżają także czosnek i cebula. Dodatkowo mają właściwości przeciwzapalne i regulują poziom cukru we krwi. Dobry wpływ mają także orzechy i migdały. Te z kolei skutecznie obniżają poziom cholesterolu, pod warunkiem, że zachowamy umiar. Są wysokokaloryczne – jeżeli przesadzimy z częstotliwością spożywania oraz z porcjami – możemy osiągnąć odwrotny wynik od zamierzonego. Dobrze na obniżenie cholesterolu działają także rośliny strączkowe. Należą do nich choćby: fasola, groch, soja czy soczewica. Podobnie jak pełnoziarniste produkty zbożowe, te są źródłem błonnika pokarmowego. Dodatkowo, zawierają sporą ilość białka.

Jedz regularnie i unikaj tych produktów

Jeżeli zastanawiasz się jak obniżyć cholesterol, pamiętaj o regularności spożywanych posiłków. Najlepiej spożywać je w stałych odstępach, a także nie podjadać w nocy. Co więcej, do produktów, które warto wyeliminować z diety, należą wieprzowina, dziczyzna, jagnięcina czy baranina. Dodatkowo warto odrzucić wszelkie słodycze oraz alkohol. Często ludzie zastanawiający się jak obniżyć cholesterol zapominają o tym, że podwyższyć go może także spożywanie sera żółtego oraz serków topionych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *