Jak odżywiać się kiedy karmisz piersią?

Jak odżywiać się kiedy karmisz piersią?

Odżywianie podczas karmienia piersią jest niezwykle ważną kwestią zarówno z perspektywy młodej mamy, jak również dzidziusia, który przecież dzięki niej prężnie rośnie i rozwija się. Należy zatem podczas ciąży już przygotowywać się solidnie do tego nowego zadania, jakie otrzymuje kobieta i naprawdę porządnie zadbać o swoje nowe menu.

Co zatem warto jeść aby nie pozbawiać siebie mikroelementów, składników odżywczych, dzięki którym będziesz miała siłę funkcjonować i zajmować się dobrze swoim dzieckiem? Przytoczymy w tym artykule kilka solidnych przykładów, o których nie możesz zapomnieć w swojej diecie.

Zmiany hormonalne jakie w Tobie zachodzą, stres, zmęczenie i niewyspanie bardzo burzą równowagę wewnętrzną organizmu i Twoim zadaniem jest ją szybko przywrócić albo nie doprowadzić do jej zachwiania. Potrzebujesz również mnóstwo dodatkowej energii, ponieważ karmisz piersią. Idealna będzie dla Ciebie zrównoważona dieta bogata w odpowiednio dobrane do Twoich potrzeb i zbilansowane składniki takie jak białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy oraz mikroelementy.

Badania wskazują na to, że u większości kobiet karmiących piersią zapotrzebowanie kaloryczne zwiększa się w ciągu pierwszych 6 miesięcy od urodzenia dziecka o 700 kcal. Potrzebujesz zatem każdego dnia o 700 kcal więcej w swoim dziennym żywieniu aby prawidłowo funkcjonował Twój organizm i abyś miała siłę na karmienie i zabawę z maluchem. Po okresie 6-7 miesięcy ten bilans zwiększa się o kolejne 500 kcal, ponieważ maluch rośnie i potrzebuje od nas jeszcze większego zaangażowania i pożywienia.

Indywidualne zapotrzebowanie kaloryczne u każdej z kobiet będzie nieco inne ze względu na kilka podstawowych, niezwykle ważnych czynników i będą to z pewnością wiek, masa ciała, aktywny bądź pasywny tryb życia. Jeśli sama nie potrafisz dokładnie określić czego potrzebujesz i w jakich proporcjach spożywać posiłki, koniecznie skonsultuj się z dietetykiem, który dobierze Ci i zbilansuje dietę.

Kilka złotych zasad, jakimi powinna kierować się mama karmiąca piersią:

– spożywaj regularnie 5-6 posiłków dziennie – pamiętaj o śniadaniu oraz o tym, że obiad ma być najbardziej kalorycznym z dań w ciągu dnia.

– nie żałuj sobie warzyw i owoców – urozmaicaj dietę maxymalnie ale i rozsądnie aby nie szkodziła pośrednio Twojemu dziecku

– jedz świeże, nieprzetworzone produkty

– spożywaj produkty pełnoziarniste, które regulują metabolizm

– dieta bogata w produkty mleczne – mleko, jogurty, maślanki, kefir, twaróg

– jedz mięso drobiowe – indyk lub kurczak będą najdelikatniejsze dla Ciebie i najlepiej Ci będą służyć. Inne rodzaje mięs mocno ogranicz w codziennym spożywaniu

– nie zapominaj o spożywaniu ryb – przynajmniej 1-2 w tygodniu. Szczególnie polecane są ryby tłuste

– nie przesadzaj z przyprawami, szczególnie tymi ostrymi. One źle mogą wpływać na malucha i drażnić go. Ogranicz również sól

– stosuj suplementy diety takie jak podstawowe witaminy na wzmocnienie oraz kwas foliowy, który w tym okresie jest niezwykle ważny

– czy karmisz czy też nie – pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Kobiety karmiące powinny pić dziennie 2-2,5l wody oraz kawę i herbatę w rozsądnych ilościach aby zawarta w nich kofeina nie działała zbyt pobudzająco na malucha.

Jeśli chodzi o ograniczenia i produkty, których raczej nie warto spożywać ryzykując pojawieniem się alergii u dziecka – na pewno należałoby wymienić tu owoce morza, truskawki, wiśnie, kakao, sery z niepasteryzowanego mleka i inne produkty typowe dla niektórych alergii. Unikaj również napojów pobudzających, energetyzujących, z dużą ilością cukru.

Pamiętaj, że Twoje odżywianie podczas karmienia piersią determinować będzie w przyszłości wiele cech, aspektów zdrowotnych, ewentualnych alergii  jakie będzie posiadało dziecko. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *