Jak odżywiać się kiedy karmisz piersią?

Jak odżywiać się kiedy karmisz piersią?

Odżywianie podczas karmienia piersią jest niezwykle ważną kwestią zarówno z perspektywy młodej mamy, jak również dzidziusia, który przecież dzięki niej prężnie rośnie i rozwija się. Należy zatem podczas ciąży już przygotowywać się solidnie do tego nowego zadania, jakie otrzymuje kobieta i naprawdę porządnie zadbać o swoje nowe menu.

Co zatem warto jeść aby nie pozbawiać siebie mikroelementów, składników odżywczych, dzięki którym będziesz miała siłę funkcjonować i zajmować się dobrze swoim dzieckiem? Przytoczymy w tym artykule kilka solidnych przykładów, o których nie możesz zapomnieć w swojej diecie.

Zmiany hormonalne jakie w Tobie zachodzą, stres, zmęczenie i niewyspanie bardzo burzą równowagę wewnętrzną organizmu i Twoim zadaniem jest ją szybko przywrócić albo nie doprowadzić do jej zachwiania. Potrzebujesz również mnóstwo dodatkowej energii, ponieważ karmisz piersią. Idealna będzie dla Ciebie zrównoważona dieta bogata w odpowiednio dobrane do Twoich potrzeb i zbilansowane składniki takie jak białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy oraz mikroelementy.

Badania wskazują na to, że u większości kobiet karmiących piersią zapotrzebowanie kaloryczne zwiększa się w ciągu pierwszych 6 miesięcy od urodzenia dziecka o 700 kcal. Potrzebujesz zatem każdego dnia o 700 kcal więcej w swoim dziennym żywieniu aby prawidłowo funkcjonował Twój organizm i abyś miała siłę na karmienie i zabawę z maluchem. Po okresie 6-7 miesięcy ten bilans zwiększa się o kolejne 500 kcal, ponieważ maluch rośnie i potrzebuje od nas jeszcze większego zaangażowania i pożywienia.

Indywidualne zapotrzebowanie kaloryczne u każdej z kobiet będzie nieco inne ze względu na kilka podstawowych, niezwykle ważnych czynników i będą to z pewnością wiek, masa ciała, aktywny bądź pasywny tryb życia. Jeśli sama nie potrafisz dokładnie określić czego potrzebujesz i w jakich proporcjach spożywać posiłki, koniecznie skonsultuj się z dietetykiem, który dobierze Ci i zbilansuje dietę.

Kilka złotych zasad, jakimi powinna kierować się mama karmiąca piersią:

– spożywaj regularnie 5-6 posiłków dziennie – pamiętaj o śniadaniu oraz o tym, że obiad ma być najbardziej kalorycznym z dań w ciągu dnia.

– nie żałuj sobie warzyw i owoców – urozmaicaj dietę maxymalnie ale i rozsądnie aby nie szkodziła pośrednio Twojemu dziecku

– jedz świeże, nieprzetworzone produkty

– spożywaj produkty pełnoziarniste, które regulują metabolizm

– dieta bogata w produkty mleczne – mleko, jogurty, maślanki, kefir, twaróg

– jedz mięso drobiowe – indyk lub kurczak będą najdelikatniejsze dla Ciebie i najlepiej Ci będą służyć. Inne rodzaje mięs mocno ogranicz w codziennym spożywaniu

– nie zapominaj o spożywaniu ryb – przynajmniej 1-2 w tygodniu. Szczególnie polecane są ryby tłuste

– nie przesadzaj z przyprawami, szczególnie tymi ostrymi. One źle mogą wpływać na malucha i drażnić go. Ogranicz również sól

– stosuj suplementy diety takie jak podstawowe witaminy na wzmocnienie oraz kwas foliowy, który w tym okresie jest niezwykle ważny

– czy karmisz czy też nie – pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Kobiety karmiące powinny pić dziennie 2-2,5l wody oraz kawę i herbatę w rozsądnych ilościach aby zawarta w nich kofeina nie działała zbyt pobudzająco na malucha.

Jeśli chodzi o ograniczenia i produkty, których raczej nie warto spożywać ryzykując pojawieniem się alergii u dziecka – na pewno należałoby wymienić tu owoce morza, truskawki, wiśnie, kakao, sery z niepasteryzowanego mleka i inne produkty typowe dla niektórych alergii. Unikaj również napojów pobudzających, energetyzujących, z dużą ilością cukru.

Pamiętaj, że Twoje odżywianie podczas karmienia piersią determinować będzie w przyszłości wiele cech, aspektów zdrowotnych, ewentualnych alergii  jakie będzie posiadało dziecko. 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *