Na czym polega zdrowe odżywianie?

Zdrowe odżywianie człowieka jest bardzo ważne, większość z Was sobie zadaje pytanie, na czym polega zdrowe odżywianie, więc przechodzimy do meritum. Zwłaszcza jeśli znajduje się on w szczególnej sytuacji zdrowotnej. Na przykład taką sytuacją może być ciąża kobiety. Musi ona szczególnie uważać na te składniki odżywcze, które mogą zagrozić żuciu płodu. Oczywiście nie są to tylko pokarmy, które mogą spowodować śmierć przyszłego dziecka. Ale istnieje wiele takich produktów spożywczych, które mogą wpłynąć negatywnie na wybrany układ przyszłego noworodka. Dlatego też zdrowe odżywianie w czasie ciąży jest szczególnie ważne. Już przed planowanie ciąży kobieta powinna zainteresować się prawidłowym odżywianiem. Kobieta w tym okresie nie powinna spożywać żywności przetwarzanej oraz tej zawierającej duże ilości soli. Musi też zwracać uwagę na zawartość ostrych przypraw oraz konserwantów. Jak ognia musi unikać dania z restauracji szybkiej obsługi oraz surowego czy niedogotowanego mięsa. W postaci surowej powinna też unikać ryb, jaj oraz mleka pochodzącego prosto od krowy. Konieczna jest też rezygnacja z dużej ilości kawy oraz używek.

Coraz częstszym zaleceniem według fachowców od zdrowego odżywiania się jest unikanie bądź spożywanie w nadmiernych ilościach krowiego mleka. Argumentem, który używają w tej sprawie jest jego pierwotne naturalne przeznaczenie. Bowiem jak sama nazwa wskazuję jest ono „krowie”, czyli przeznaczone dla potomnych tego gatunku, a nie dla spożycia przez człowieka. Aby mleko krowie było dobrze strawione potrzebne są specjalne enzymy, które niestety nie są produkowane przez układ pokarmowy człowieka. Powoduje to, że mleko jest produktem spożywczym należącym do tych, które sprawiają problem przy trawieniu wewnątrz pokarmowym. Kolejnym niebezpieczeństwem, które może stanowić mleko są alergie. A wiadomo, że zachowanie zasad zdrowego odżywiania wyklucza je w ogóle z możliwości zaistnienia. Jako, że jest ono pochodzenia zwierzęcego, tłuszcze w nim zawarte mogą przyczyniać się do zwiększenia się ilości cholesterolu w naszym organizmie. Ostatnio była widoczna dość duża kampania reklamowa dotycząca spożywania mleka. Zapewniała ono o źródle wapnia jakie stano mleko. Jednak musimy wiedzieć, że wapń pochodzący z mleka jest bardzo słabo przyswajalny.

Wiele kobiet decydując się na zastosowanie kolejnej diety odchudzającej odrzuca spożywanie pieczywa wytworzonego z białej mąki. Jest to również zgodne z zasadami zdrowego odżywiania. Biała mąka jest produktem wysoko przetworzonym dlatego też pozbawiona jest witamin oraz innych wartościowych produktów wpływających dodatnio na funkcjonowanie organizmu. Oczywiście zdarza się, że produkt ten jest wzbogacany sztucznie. Brak tych składników jest spowodowanych usuwaniem otoczek z ziarniaków zbóż, z których otrzymywana jest mąka. Pieczywo tak zwane ciemne jest pieczone z maki, która zawiera wcześniej wspomniane otoczki. Dlatego też kobiety, które wprowadzają do swojego życia zasady racjonalnego odżywiania wybierają to ciemne pieczywo. Białe to tylko źródło przede wszystkim pustych kalorii. W tym wypadku korzystne jest również spożywanie pieczywa, których wypiek odbywał się bez użycia drożdży. Wspomoże to nie tylko odchudzającą dietę, ale poprawi jakość procesów w naszym organizmie. Tak więc, zawsze wybierajmy to zdrowsze pieczywo.

Prawdziwym  antagonistą zdrowego odżywiania jest korzystanie ze substancji słodzących. Znane są one głównie jako słodziki. Dodawane często do soków zapewniają mniejszą kaloryczność napoju, ale wpływają bardzo niekorzystnie na nasz układ nerwowy oraz całe funkcjonowanie organizmu. Nie zaleca się również spożywania dużej ilości cukru. Jeśli jednak mamy wybór między tymi dwiema możliwościami, a chcemy zachować zasady zdrowego odżywiania zawsze wybierajmy cukier. Istnieje również syrop glukozowo-fruktozowy, jednak on powoduje (zwłaszcza u dzieci) zwiększenie się tendencji do przybierania dodatkowych kilogramów masy. A tego chyba również nikt nie chce. Dlatego też chcąc się zdrowo odżywiać musimy zwracać szczególną uwagę na zawartość substancji, która została dodana do produktu spożywczego w celu jego osłodzenia. Być może w smaku nie czuć żadnej różnicy jednak zobaczymy ją po dłuższym spożywaniu tego typu produktów. Wśród największej zawartości słodzików królują obecnie gumy do żucia. Na nie trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Sól oraz glutaminian sodu nie należą do należą do najlepszych składników produktów spożywczych. Jeżeli chcemy odżywiać się w zdrowy i rozsądny sposób nie korzystajmy z oferty jaką dają nam na przykład zupki chińskie. To w nich jest najwięcej glutaminianu sodu oraz wcześniej wspomnianej soli. Jak wiadomo sól zatrzymuje wodę w naszym organizmie co może spowodować złe samopoczucie. Jest ona również czynnikiem, który zwiększa ciśnienie krwi w naczyniach krwionośnych człowieka. Dla tego też na nią szczególną uwagę powinny zwrócić osoby, które cierpią na nadciśnienie tętnicze oraz ludzie otyli. Zwłaszcza jeśli w rodzinie występują już przypadki tych chorób. Każda taka osoba powinna zadbać o odpowiednie odżywianie się w czasie choroby. Sól może też przyczynić się do chorób serca oraz nerek. Zapotrzebowanie dziennie organizmu człowieka na ten związek wynosi około sześciu gramów. Jednak często w rzeczywistości ilość soli, którą spożywamy wynosi nawet do dwudziestu gramów. Warto więc zrezygnować z gotowych potraw. Dużo lepiej zjeść zamiast nich sałatkę owocową.

Jedną z zasad prawidłowego odżywiania jest spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Zapominamy o tym zwłaszcza w zimie. Podczas tej pory roku znacznie mniej się pocimy, dlatego też nie odczuwamy takiego pragnienia jak na przykład w okresie letnim. Prawda jest jedna taka, że powinniśmy pić około dwóch litrach płynów dziennie. Wliczają się do tego oczywiście wszystkie soki, wody, herbatki oraz zupy. Jednak musimy pamiętać, że najlepiej jest pić przed lub po posiłku. Nie jest dobrym pomysłem popijanie kolejnych kęsów podczas spożywanego posiłku. Powoduje to przede wszystkim rozcieńczenie soku żołądkowego co skutkuje zaburzeniem procesu trawiennego zachodzącego w tej części przewodu pokarmowego. Picie dużej ilości płynu w czasie spożywania pokarmu może skutkować do powstawania gazów w jelicie cienkim oraz wzdęcia brzucha. Natomiast bardzo dobrą praktyką jest przepłukiwanie jamy ustnej w czasie posiłku. Zapobiega to uczucia suchości w ustach w czasie jedzenia i jednocześnie nie kłóci się ze zdrowym odżywianiem.

Prawidłowe trawienie, które odbywa się w naszych przewodach pokarmowych jest bardzo ważne, jeżeli tylko chcemy, aby nasz sposób odżywiania był właściwy dla naszego organizmu. Jest ono również warunkiem prawidłowej przemiany materii oraz utrzymania odpowiedniej masy ciała. Pierwszego aktu trawienia możemy doszukać się już na etapie jamy ustnej. To tam odbywa się wydzielanie śliny, która jest bogata w enzymy trawiące cukry. Są to amylazy ślinowe. Dlatego warto zadbać o właściwe rozgryzanie oraz przeżuwanie pokarmu wprowadzonego do jamy ustnej. Jego nawilżenie śliną oraz dokładne wymieszanie za pomocą języka jest niezwykle ważne i nawet należy do zasad zdrowego odżywiania. Umożliwia to łatwiejsze, szybsze oraz bardziej efektywne trawienie w dalszych częściach układu pokarmowego. Gwarantuje to poprawie perystaltyki i motoryki jelit czyli sprawniejszemu przesuwaniu się pokarmu w stronę końca przewodu. Nawet jest to bardzo polecane osobom, które chcą zrzucić kilka kilogramów. Bo jak już pisałam jest to niezwykle ważne w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu organizmu.

Wśród wskaźników prawidłowego odżywiania możemy znaleźć ten mówiący o prawidłowym zakresie indeksu glikemicznego produktu spożywczego. Wiadomo bowiem, że wysoki poziom insuliny przyczynia się do gromadzenia tłuszczu w postaci tkanki tłuszczowej. Niewątpliwym faktem jest, że większość z nas nie będzie z tego zadowolona. Wysoki poziom tej substancji w organiźmie wynika z ilości spożywanych węglowodanów. Podnoszą one w bardzo szybkim tempie ilość glukozy zawartej w jednym milimetrze sześciennym krwi. Zawartość tych węglowodanów w pokarmie określa indeks glikemiczny. Spożywanie produktów o niskim indeksie skutkuje powolnym wzrostem cukru, czyli niskim poziomem insuliny. Tak więc produkty o niskim indeksie glikemicznym zaliczane są do tych zalecanych dla osób preferujących zdrowe i rozsądne odżywianie. Groźnym źródłem tych węglowodanów są również produkty żywnościowe wysoko przetworzone. Mogą one powodować naprawdę spore skoki insuliny we krwi znajdującej się w naczyniach układu krwionośnego organizmu.

Kiedy już postanowiliśmy się zdrowo odżywiać i odrzuciliśmy w swojej diecie wszystkie możliwe produkty żywnościowe, które przeczą jej zasadom to wtedy warto pomyśleć o zażywaniu aktywności fizycznej najlepiej na świeżym powietrzu. Uprawianie sportu czy nawet najmniejszy ruch jest idealnym dodatkiem do każdej diety. Zwłaszcza do tych które realizują zasady zdrowego odżywiania czy też tych odchudzających. Choć zawsze mogą zaistnieć liczne kontuzje to i tak nic nie niszczy organizmu w takim stopniu jak to sprawia bezczynność. Tak naprawdę to już jest zdrowiem samym w sobie. Oczywiście wszystko w miarę zdrowego rozsądku, ale o tym powinien wiedzieć każdy. Dodatkowo jeśli zdecydujemy się na taki uprawiany na świeżym powietrzu to wzmocnimy tym swoją kondycję oraz mięsień sercowy. Tak więc jak widać prawidłowe odżywianie się to jeszcze nie wszystko. Ogólnie każdy dietetyk czy inny lekarz zawsze poleci uprawianie takiego sportu jak wioślarstwo czy pływanie. Choć nie dla wszystkich dobre są również biegi.

Spożywanie pokarmów zawierających dużą ilość tłuszczów zwierzęcych nie wpływa korzystnie na ilość cholesterolu znajdującego się we krwi. Nie jest to zalecane przez lekarzy kardiologów. Odżywianie się zbyt dużą ilością tego rodzaju pokarmów wpływa najgorzej na nasze serce. O wiele zdrowszym rozwiązaniem są oleje pochodzenia roślinnego. Jednak ogólnie należy pamiętać, że według zasad racjonalnego odżywiania się tłuszcze należą do składników odżywczych, których ilości musimy ograniczać. Jeśli będziemy je jeść w nadmiernych ilościach niż to wynika z naszego zapotrzebowania nasz organizm odłoży je „ na czarną godzinę” w postaci tkanki tłuszczowej, której zapewne nikt nie darzy szczególną sympatią. Kiedy chcemy się zdrowo odżywiać nie powinniśmy konsumować zbyt dużej ilości tłustego mięsa oraz przetworów z niego. Lody, ciasta z cukierni (zwłaszcza te z grubą warstwą pysznego kremu) i chipsy są to największe źródła tłuszczów. Powinniśmy ich unikać zwłaszcza wtedy jeśli uskarżamy się na złą pracę serca czy nadmierną ilość kilogramów.

Jeśli chcemy pochwalić się silnym zdrowiem i doskonałą kondycją powinniśmy zadbać o prawidłowe odżywianie naszego organizmu. Najkorzystniejsze dla nas w tej sprawie będą nisko przetworzone (a nawet wcale !) produkty pochodzenia naturalnego. Możemy tu zaliczyć produkty bogate w witaminy, sole mineralne oraz niezbędne dla naszego organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe. Niezbędnikiem w każdej diecie jest też błonnik. Wpływa on w niebywale korzystny sposób na przemianę materii naszego organizmu. Usprawnia głównie perystaltykę jelit, czyli zapobiega zaleganiu pokarmu w jelicie cienkim oraz grubym. Najlepszym i niemal niezastąpionym źródłem witamin i cennych soli mineralnych są warzywa oraz owoce. Są one również bogate w dobroczynny błonnik. Zarówno szczycą się one niską kalorycznością, dlatego też często po nie sięgają kobiety będące na diecie odchudzającej lub też zachowującej zasady zdrowego odżywiania. Jednak kobiety w ciąży powinny uważać na niektóre z nich. Na przykład na cytrusy. Mogą one stanowić zagrożenie dla płodu.

Niebyt dobrym pomysłem dla zdrowego odżywiania jest korzystanie ze zbierania owoców i warzyw poza ich okresem wegetacyjnym. Często są one pozbawione cennych składników odżywczych. Spowodowane jest to ich modyfikacją oraz stosowaniem środków chemicznych, które sprzyjają szybszemu wzrostu tych roślin w zamian za utratę cennych wartości. Nowalijki, bo tak często są nazywane tego typu produkty są sprzeczne z normami zdrowego odżywiania. Zamiast dobrych białek czy witamin, mogą zawierać one szkodliwe produkty. Są to na przykład azotany, których następuje modyfikacja w jamie ustnej do substancji przyczyniających się do powstawania nowotworów.  Dlatego też, kiedy chcemy się zdrowo odżywiać, wybierajmy te świeże produkty żywnościowe, dla których aktualna pora roku oznacza zbiór owoców. Zapewnią one nam źródło wartościowych składników odżywczych. Nie zawsze piękne, nie robaczywe i cieszące się dużymi rozmiarami owoce są najlepszym wyjściem. Czasami możemy w ten sposób przyczynić się do spowodowania rozmaitych chorób naszego organizmu.

Ważnym elementem zachowania prawidłowego odżywiania są odpowiednie pory i ilość posiłków w ciągu dnia. Nie dobrze jest jeśli nie potrafimy sobie odmówić podjadania drobnych przekąsek pomiędzy głównymi posiłkami. Liczbę posiłków możemy dopasować zależnie od naszych potrzeb. Może ich być pięć, cztery czy nawet tylko trzy. Znam osoby, którym wystarcza nawet zjedzenie jednego obfitego posiłku w ciągu dnia. Jednak nie jest to zbyt dobrym rozwiązaniem dla zdrowie. Najlepszym wyjściem osądza się odżywianie sięga pomocą pięciu posiłków w ciągu dwudziestu czterech godzin. Muszą być on odpowiedniej wielkości. Nie sposób bowiem mówić o zdrowym odżywianiu jeśli ktoś wchłania pięć razy dziennie obiadowe porcje mięsa z ziemniakami polanymi jeszcze dodatkowo niezdrowym maślanym tłuszczem. Każda porcja dla danej pory dnia powinna być inna. Śniadanie należy do najważniejszych posiłków. Ono powinno dostarczyć nam energii na cały poranek. Do pory obiadowej powinniśmy zadowolić się jakimś owocem czy jogurtem. Natomiast jeśli chodzi o kolację to powinniśmy ją jeść co najmniej trzy godzinny przed planowanym snem.

 Jeśli chcemy zachować przepisy na zdrowe odżywianie każdego dnia powinniśmy zdawać sobie sprawę o destrukcyjnych skutkach jakie niesie ze sobą nadmierne picie kawy oraz mocnej herbaty. Picie ich zarówno może być też korzystne dla zdrowia ale tylko wtedy jeśli zachowamy odpowiedni umiar w tej sprawie. Ich ogólna norma to dwa kubki dziennie po dwieście mililitrów każdy. Dobrze jest też nie dodawać dodatkowego cukru do napoju. W takich ilościach mogą wpłynąć korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego oraz zwiększyć koncentrację. Godną uwagi jest zielona herbata. Wywar z niej zawiera wiele cennych substancji dla naszego organizmu. Dlatego też warto włączyć ją do naszego programu zdrowego odżywiania.  Posiada ona właściwości, które pomagają w oczyszczaniu krwi, nerek, jest bakteriobójcza, wzmacnia zęby oraz wpływa pozytywnie na poziom cholesterolu w organiźmie.  Herbaty określane jako czarne zawierają dość duża ilość szkodliwych garbników. Dlatego też nie są zbyt polecane, jeśli nie chcemy powodować niepotrzebnych skutków spowodowanych poprawnym odżywianiem.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *