Profil zaufany – czym jest i jak go założyć?

Jak założyć profil zaufany? Można to zrobić na dwa sposoby: drogą internetową i w punkcie potwierdzającym. Zanim przejdziemy do wyjaśnień, co trzeba zrobić w tym kierunku, wyjaśnimy Ci, czym profil zaufany właściwie jest i na co pozwala.

 

Profil zaufany jest zestawem Twoich danych osobowych potwierdzonych przez odpowiednie jednostki. W skład tych danych wchodzi imię (imiona) i nazwisko, data urodzenia i PESEL. Dzięki zabezpieczeniom z profilu zaufanego może korzystać wyłącznie jego posiadacz_ka. Umożliwia on załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu poprzez potwierdzenie tożsamości interesanta, a także składanie zaufanego podpisu.

 

Zakładanie profilu zaufanego przez internet

Jak założyć profil zaufany przez internet? Jest to bardzo proste i niesamowicie wygodne. Zaczniemy od omówienia opcji z udziałem banku.

  1. W pierwszej kolejności zorientuj się, czy Twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego. Możesz to zrobić wchodząc na stronę banku, dzwoniąc na infolinię lub sprawdzając bezpośrednio na stronie profilu zaufanego.
  2. Jeżeli tak, zaloguj się na swoje konto bankowe.
  3. Znajdź formularz niezbędny do założenia konta zaufanego. Uważnie czytaj wszystkie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.

 

Jeżeli Twój bank nie umożliwia założenia profilu zaufanego, masz jeszcze inne internetowe opcje. Jedną z nich jest rozmowa wideo z urzędnikiem.

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego i wybierz opcję z rozmową wideo.
  2. Wybierz dostępny termin na rozmowę z urzędnikiem.
  3. Ustal nazwę użytkownika i hasło.
  4. Uzupełnij kolejno dane osobowe i kontaktowe.
  5. W ciągu 15 minut uzupełnij i prześlij formularz.

Upewnij się także, że masz założone konto w usłudze Microsoft Teams oraz program pobrany na swoje urządzenia, ponieważ to za pośrednictwem Teamsa skontaktujesz się z urzędnikiem.

 

Trzecią opcją na założenie profilu zaufanego przez internet jest złożenie podpisu zaufanego. To rozwiązanie dostępne jest dla osób, które taki podpis mają. Jeżeli znajdujesz się w tym szczęśliwym gronie to wszystkim, co musisz zrobić, jest wypełnienie formularza na stronie profilu zaufanego i podpisanie go właśnie zaufanym podpisem.

 

Zakładanie profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym

Jak założyć profil zaufany w punkcie potwierdzającym? Niestety nie wszystkie banki umożliwiają założenie profilu zaufanego, dlatego ich klienci – o ile nie skorzystają z innej opcji internetowej – zmuszeni są do skorzystania z pomocy punktu potwierdzającego. Co należy zrobić?

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.
  2. Kliknij “Zarejestruj się”.
  3. Wypełnij formularz i kliknij “Zarejestruj się” – złożysz tak wniosek o założenie profilu zaufanego.
  4. Za pomocą podanego identyfikatora i hasła zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
  5. Udaj się do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Pamiętaj! Masz na to 14 dni od wysłania wniosku przez internet.
  6. Jeżeli z jakiegoś powodu nie udało Ci się w ciągu 14 dni potwierdzić w punkcie założenia profilu, ponownie złóż wniosek przez internet.

 

Gdzie potwierdzisz profil zaufany?

  1. Znajdź na stronie profilu zaufanego wyszukiwarkę punktów potwierdzających.
  2. Po kliknięciu w “Filtr” w polu “Miejscowość” wpisz nazwę swojej miejscowości i kliknij “Filtruj”.
  3. Teraz wyświetli Ci się lista dostępnych punktów potwierdzających w Twojej okolicy.

 

Kilka informacji o profilu zaufanym

Profil zaufany jest ważny 3 lata. Po upływie tego czasu możesz przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata. Usługa profilu zaufanego jest całkowicie bezpłatna. Do jego założenia niezbędne będą dokumenty takie jak dowód osobisty, paszport lub karta pobytu. Możesz korzystać z profilu zaufanego tuż po jego potwierdzeniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *