Jak założyć profil zaufany? Można to zrobić na dwa sposoby: drogą internetową i w punkcie potwierdzającym. Zanim przejdziemy do wyjaśnień, co trzeba zrobić w tym kierunku, wyjaśnimy Ci, czym profil zaufany właściwie jest i na co pozwala.
Profil zaufany jest zestawem Twoich danych osobowych potwierdzonych przez odpowiednie jednostki. W skład tych danych wchodzi imię (imiona) i nazwisko, data urodzenia i PESEL. Dzięki zabezpieczeniom z profilu zaufanego może korzystać wyłącznie jego posiadacz_ka. Umożliwia on załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu poprzez potwierdzenie tożsamości interesanta, a także składanie zaufanego podpisu.
Zakładanie profilu zaufanego przez internet
Jak założyć profil zaufany przez internet? Jest to bardzo proste i niesamowicie wygodne. Zaczniemy od omówienia opcji z udziałem banku.
- W pierwszej kolejności zorientuj się, czy Twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego. Możesz to zrobić wchodząc na stronę banku, dzwoniąc na infolinię lub sprawdzając bezpośrednio na stronie profilu zaufanego.
- Jeżeli tak, zaloguj się na swoje konto bankowe.
- Znajdź formularz niezbędny do założenia konta zaufanego. Uważnie czytaj wszystkie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.
Jeżeli Twój bank nie umożliwia założenia profilu zaufanego, masz jeszcze inne internetowe opcje. Jedną z nich jest rozmowa wideo z urzędnikiem.
- Wejdź na stronę profilu zaufanego i wybierz opcję z rozmową wideo.
- Wybierz dostępny termin na rozmowę z urzędnikiem.
- Ustal nazwę użytkownika i hasło.
- Uzupełnij kolejno dane osobowe i kontaktowe.
- W ciągu 15 minut uzupełnij i prześlij formularz.
Upewnij się także, że masz założone konto w usłudze Microsoft Teams oraz program pobrany na swoje urządzenia, ponieważ to za pośrednictwem Teamsa skontaktujesz się z urzędnikiem.
Trzecią opcją na założenie profilu zaufanego przez internet jest złożenie podpisu zaufanego. To rozwiązanie dostępne jest dla osób, które taki podpis mają. Jeżeli znajdujesz się w tym szczęśliwym gronie to wszystkim, co musisz zrobić, jest wypełnienie formularza na stronie profilu zaufanego i podpisanie go właśnie zaufanym podpisem.
Zakładanie profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym
Jak założyć profil zaufany w punkcie potwierdzającym? Niestety nie wszystkie banki umożliwiają założenie profilu zaufanego, dlatego ich klienci – o ile nie skorzystają z innej opcji internetowej – zmuszeni są do skorzystania z pomocy punktu potwierdzającego. Co należy zrobić?
- Wejdź na stronę profilu zaufanego.
- Kliknij “Zarejestruj się”.
- Wypełnij formularz i kliknij “Zarejestruj się” – złożysz tak wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Za pomocą podanego identyfikatora i hasła zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
- Udaj się do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Pamiętaj! Masz na to 14 dni od wysłania wniosku przez internet.
- Jeżeli z jakiegoś powodu nie udało Ci się w ciągu 14 dni potwierdzić w punkcie założenia profilu, ponownie złóż wniosek przez internet.
Gdzie potwierdzisz profil zaufany?
- Znajdź na stronie profilu zaufanego wyszukiwarkę punktów potwierdzających.
- Po kliknięciu w “Filtr” w polu “Miejscowość” wpisz nazwę swojej miejscowości i kliknij “Filtruj”.
- Teraz wyświetli Ci się lista dostępnych punktów potwierdzających w Twojej okolicy.
Kilka informacji o profilu zaufanym
Profil zaufany jest ważny 3 lata. Po upływie tego czasu możesz przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata. Usługa profilu zaufanego jest całkowicie bezpłatna. Do jego założenia niezbędne będą dokumenty takie jak dowód osobisty, paszport lub karta pobytu. Możesz korzystać z profilu zaufanego tuż po jego potwierdzeniu.