Bezsenność jak sobie z nią radzić?

Bezsenność jak sobie z nią radzić?

Bezsenność to coraz częściej pojawiający się wśród nas problem, nazywany nawet cywilizacyjnym. Kilkanaście lat temu raczej towarzyszyła osobom starszym, dziś niestety ze względu na zmianę trybu życia, ze względu na stres coraz więcej młodych ludzi cierpi na bezsenność i przez to również na inne schorzenia poboczne, które są skutkiem niebywałego zmęczenia.

Wydaje się, że bezsenność to nic takiego, wystarczy odsypiać w ciągu dnia nieprzespane noce i problem w końcu sam się rozwiąże. Jednak niestety nic bardziej mylnego! Bezsenność to bardzo poważny problem, przez który stajemy się coraz bardziej chorzy, możemy zapaść na depresję czy rozchwiać układ neurologiczny, hormonalny i inne. Nasz organizm kiedy nie ma odpowiedniej ilości spokojnego snu i regeneracji zaczyna się wycieńczać,stresować, zaczyna słabnąć. Układ odpornościowy również wówczas nie pracuje prawidłowo i szybciej zapadamy na różnego typu choroby.

Bezsenność to nie tylko całkowity brak snu. Objawem bezsenności będzie długi czas zasypiania nawet jeśli czujemy się senni i zmęczeni. Kiedy zajmuje nam to godzinę albo dłużej, wówczas możemy mówić o objawie bezsenności. Kolejnym sygnałem będzie częste budzenie się w nocy lub nad ranem, a także lekki, niespokojny sen, który kompletnie nie służy naszej regeneracji.

Bezsenność może być spowodowana różnymi czynnikami. Każdy z nas jest inny i radzi sobie z problemami jak potrafi najlepiej ale czasem niewystarczająco dobrze. Przyczyny bezsenności to przykładowo:

– różnego rodzaju zaburzenia związane z psychiką – depresja, lęki, nerwica, ciężkie przeżycia w przeszłości

– różnego rodzaju choroby, które zaburzają spokojny sen – silne stany zapalne, ból

– uzależnienia od leków, kofeiny i inne

– zaburzająca spokojny sen elektronika, która jest wokół nas w ciągu nocy

Te przyczyny znacznie utrudniają nam zasypianie i komfortowe odpoczywanie podczas snu. Jak sobie zatem poradzić z bezsennością?

Wszystko zależy od tego jaka była pierwotna przyczyna. Jeśli chodziło o sytuacje stresowe w pracy, w życiu codziennym, za dużą ilość obowiązków, która nas stresowała i nie pozwalała zasnąć dręcząc nasze myśli – w takich przypadkach z pewnością wystarczy zwalczyć ten czynnik stresogenny. Jeśli sytuacja w pracy czy domu się poprawi, stajemy się ponownie zadowoleni i spokojni – wówczas bezsenność sama automatycznie przechodzi po kilku dniach. Jeśli nie to czy warto wybrać się do lekarza, a może zacząć brać leki?

Udowodniono, że świetnie sprawdza się terapia poznawczo-behawioralna. Ona pozwala nam zaznajomić się z różnymi nawykami i zachowaniami, które same prowadzą nas do problemu, ale pokazuje też jak radzić sobie z nimi i stopniowo przestawiać się na prawidłowe zasady związane z higieną snu. Świetnie sprawdzają się różnego rodzaju treningi relaksacyjne.

Jeśli chodzi o sprawy związane z leczeniem farmakologicznym – tu już należy ostrożnie podejść do tematu i do odpowiedniego specjalisty. Wielokrotnie niestety słyszy się historie o szybkim zaleczaniu choroby bez znalezienia prawdziwej przyczyny a osoby chore niestety stopniowo bez wiedzy uzależniają się od środków farmakologicznych, które początkowo rzeczywiście pomagają, ale z czasem niestety ich moc słabnie a oni potrzebują czegoś więcej. Należy naprawdę w ostateczności sięgać po leki w takich przypadkach bezsenności, naciskajcie na lekarzy aby pomogli Wam formami terapii a nie środkami chemicznymi, które czasem bywają po prostu nieodwracalne. Jeśli już musisz coś zastosować od siebie to spróbuj po prostu lekkie środki suplementacyjne takie jak melisa, waleriana, melatonina i witamina D3. One stopniowo wyciszą Twój organizm i w połączeniu z technikami relaksacyjnymi pozwolą Ci złapać odpowiedni rytm snu.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *